Przygotowanie do procesu rekrutacji.

   Przyjmując propozycję przyjścia na rozmowę kwalifikacyjną powinniśmy liczyć się nie tylko z możliwością indywidualnej rozmowy z osobą rekrutującą, ale również z udziałem w grupowej selekcji czyli centrum oceny (Assessment Centre, AC).

Zawarte poniżej informacje pozwolą Ci skutecznie przygotować się na taki rodzaj rekrutacji do pracy.

I.    Krótko o Assessment Centre (AC).                                                     
II.   Prawdopodobne typy zadań w Assessment Centre.
III.  Jak przygotować się do udziału w Assessment Centre?

I.    Krótko o Assessment Centre (AC).

AC to metoda grupowej selekcji jako wdrażania środków doboru i oceny personelu, której początki stosowania miały miejsce w… wojsku. Jej celem jest ocena w praktyce poszczególnych kompetencji istotnych dla stanowiska, na które aplikuje kandydat. W metodzie tej ocenia się bezpośrednio zachowania, czyli wskaźniki behawioralne.

Cechy Assessment Centre:
- Kilku kandydatów do pracy (osób ocenianych) spotyka się tego samego dnia, w tym samym miejscu aby uczestniczyć w ćwiczeniach, w tym ćwiczeniach symulacyjnych
- Oceną zajmuje się kilka osób. Ocena zintegrowana na ustalonych wymiarach dokonywana jest przez zsumowanie ocen zanotowanych przez wyszkolonych pracowników, którzy obserwują zachowanie kandydata podczas różnych ćwiczeń.
- Techniki pomiaru oparte są na analizie pracy. Stosuje się wiele technik pomiaru, w tym ćwiczenia symulacyjne.

Chociaż AC zawiera często rozmowę kwalifikacyjną, kwestionariusze osobowości i testy zdolności poznawczych, to ćwiczenia symulacyjne są najbardziej znaczące.
Przeważnie pełna sesja AC trwa od jednego do dwóch dni, sporadycznie trzy. Z racji cięcia kosztów często firmy decydują się na przeprowadzenie wszystkich zadań w ciągu jednego dnia roboczego. Jeżeli więc firma rekrutująca zaprasza Cię na rozmowę sugerując zarezerwowanie kilku godzin w ciągu dnia na to spotkanie lub nawet większą ilość dni – jest duże prawdopodobieństwo, że poproszą Cię o udział w Assessment Centre.
Różnorodność zadań (obejmująca wiele technik oceny /wywiady, symulacje, ćwiczenia, testy/), którą wykonują kandydaci, zwiększa możliwość wykazania się przez kandydata określonymi kompetencjami, koniecznymi dla danego stanowiska, o co trudno kandydatowi w trakcie wywiadu kompetencyjnego podczas standardowej rozmowy o pracę.

II.    Prawdopodobne typy zadań w Assessment Centre.

Kandydatowi, w przeciwieństwie do rozmowy kwalifikacyjnej czy też testów wiedzy merytorycznej, dużo trudniej przygotować się do AC. Badane są tutaj bowiem różne kompetencje w sytuacjach oraz scenkach, które mogą przybrać różnoraką postać.
Mnogość zadań i możliwość ich kombinacji właściwie uniemożliwia kandydatowi przygotowanie się i stawia go w obliczu nowego zadania, z którym musi sobie poradzić tu i teraz, zupełnie tak, jak w realnej sytuacji w miejscu pracy. Kandydaci wykonując zadania grupowe nie mają możliwości przygotowania się do nich również z tego względu, że nie da się przewidzieć zachowań i wypowiedzi innych uczestników.

Przykłady ćwiczeń w ośrodkach oceny:

  • Odgrywanie roli. Uczestnik rozmawia z osobą odgrywającą rolę, np. współpracownika, niezadowolonego podwładnego, trudnego klienta, itp. I próbuje rozwiązać problem. Zasadą jest, że ta sama rola odgrywana jest przez każdego kandydata na dane stanowisko.

Ocenie podlegają: • komunikatywność, wrażliwość interpersonalna; • asertywność; • umiejętność przekonywania; • giętkość w myśleniu; • reakcja na nowe informacje;

  • Grupowa dyskusja. Kilku kandydatów proszonych jest o rozwiązanie określonego zadania. Zadania mogą mieć charakter powiązany z oferowanym stanowiskiem pracy, np. uczestnicy mają uzgodnić strategię sprzedaży, ale również mogą być tematycznie odległe, lub wręcz abstrakcyjne, jak np. uzgodnienie strategii przetrwania po ocaleniu z katastrofy lotniczej na środku pustyni…

Oceniane będą: • umiejętność komunikowania się; • zdolności perswazyjne; • potrzeba dominacji; • zachowania w sytuacji konfliktowej; • umiejętności podejmowania decyzji i przewodzenia innym

  • Pisemna analiza przypadku, np. analiza materiału przedstawiającego jakiś problem organizacyjny (np. scenariusz negocjacyjny).

Obserwowane będą: • wiedza z branży i umiejętność jej zastosowania; • myślenie analityczne; • kreatywność;
„Sprawy do załatwienia”. Najlepiej w formie materiałów realnych, np. notatki, listy, raporty, itd. Zadaniem kandydata jest wejście w rolę menedżera i załatwienie wszystkich spraw.
Ocenie w tym zadaniu mogą podlegać: • Twoja umiejętność organizacji własnej pracy; • tempo i wydajność pracy; • spostrzegawczość; • możliwość znajdowania niestandardowych rozwiązań; • szybkość podejmowania decyzji; • umiejętność rozróżniania spraw ważnych od nieważnych;

  • Poszukiwanie faktów, by rozwiązać problem. Kandydat uzyskuje niewielką ilość informacji na temat jakiegoś problemu. Następnie ma okazję uzyskać dodatkowe informacje zadając pytania zespołowi ekspertów. Na koniec musi zaproponować swoje zalecenia dotyczące rozwiązania problemu.

Obserwowane będą: • wiedza z branży i umiejętność jej zastosowania • myślenie analityczne • kreatywność

  • Prezentacja (wystąpienie). Kandydaci występują z prezentacją na wybrany temat. Po prezentacji otrzymują od osób oceniających pytania.

Oceniane będą następujące umiejętności: • porządkowanie i przedstawienie informacji • komunikatywność i logika wypowiedzi • pewność siebie • odporność na stres podczas publicznej prezentacji.

III.    Jak przygotować się do udziału w Assessment Centre?

PRZED SPOTKANIEM STARAJ SIĘ PRZYGOTOWAĆ:
- Zapoznaj się z aktualnościami związanymi z branżą, w której starasz się o pracę.
- Zapoznaj się z zasadami autoprezentacji.
- Ćwicz wypowiedzi w grupie, zapytaj osoby z otoczenia jak widzą Cię w grupie i przemyśl uwagi, które powtarzają się najczęściej.
- Ćwicz analizowanie przypadków w domu.

PODCZAS WYKONYWANIA ZADAŃ:
- Czytaj treść zadań bardzo dokładnie.
- Zapomnij o obserwatorach, zachowuj się jakby ich nie było, skup się na problemie
- Podziel sprawy na  ważne i mniej ważne, żeby wiedzieć od czego zacząć
- Działaj a nie myśl tylko "co trzeba robić".
- Rozważaj różne rozwiązania, nie trzymaj się kurczowo pierwszego pomysłu, inne mogą okazać się lepsze.
- Zapisuj pomysły.
- Uzasadniaj swoje decyzje posiadaną wiedzą.
- Tworząc prezentację jasno i logicznie formułuj myśli.
- Pamiętaj o przejrzystymi łatwo dostępnym sposobie przekazania informacji
- Staraj się kontrolować swój czas pracy, żebyś zdążył zrobić, co zaplanowałeś. Może się zdarzyć, że oceniający nie dadzą Ci ani minuty dłużej, żebyś dokończył swoją pracę.

ĆWICZENIA W GRUPIE:
- Podczas dyskusji słuchaj  innych kandydatów i okazuj zrozumienie.
- Odnoś się do pomysłów innych, nie próbuj za wszelką cenę przeforsować swojego rozwiązania.
- Hamuj negatywne emocje i wybuchy złości.
- Staraj się od początku uczestniczyć w dyskusji, im później do niej dołączysz, tym będzie Ci trudniej.

Jeżeli dostałeś szansę sprawdzenia i zaprezentowania się w trakcie Assessment Centre - bądź naturalny! Pamiętaj, że AC jest metodą bardzo trafną, dlatego na niewiele się zda Twoje udawanie i granie kogoś innego niż jesteś. Próby odgadnięcia treści zadań czy kryteriów oceniania zostaną od razu zauważone i negatywnie wpłyną na Twoją ocenę.
Niczego nie udawaj i traktuj udział AC jako nową, rozwijającą przygodę. Staraj się być sobą, współpracować z innymi, dać z siebie to, co najlepsze.

Powodzenia!

- Agata Piechowska
Koordynator Akademickiego Biura Karier

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.