prof. dr hab. Stanisław Głaz SJ

Telefon:
E-mail: stanislaw.glaz@ignatianum.edu.pl
Dostępność:

Stanisław Głaz urodził się 3 II 1952 roku w Lubyczy-Zatyle na Zamojszczyźnie. W latach 1966–1971 uczęszczał do Technikum Rolniczo-Łąkarskiego w Przemyślu. Do Towarzystwa Jezusowego wstąpił 8 XI 1971 roku. Dwuletni nowicjat odbył w Starej Wsi koło Krosna pod opieką o. Kazimierza Kucharskiego SJ. Studiował filozofię na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie (1973–1975), po czym wyjechał do Włoch, gdzie studiował teologię – najpierw w Neapolu na Pontifica Facoltà Teologica dellItalia Meridionale, sezione San Luigi (1975–1978), a potem w Rzymie na Pontificia Università Gregoriana (1978–1980), uzyskując kościelny stopień licencjata teologii (magisterium). W 1982 roku ukończył studia na Wydziale Filozoficznym TJ w Krakowie ze stopniem licencjata (magistra) filozofii. W latach 2007–2009 studiował psychologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie i uzyskał tytuł magistra psychologii.

Święcenia diakonatu otrzymał w Neapolu z rąk ks. kardynała Corrado Ursi (1978), a prezbiteratu udzielił mu ks. arcybiskup Jerzy Ablewicz w Nowym Sączu 29 VI 1978 roku, w uroczystość św. Piotra i Pawła. Trzecią probację pod kierunkiem o. Mieczysława Bednarza SJ odbył na Wierzejach koło Piotrkowa Trybunalskiego. Profesję zakonną czterech ślubów złożył w Starej Wsi w 1985 roku.

W 1989 roku ks. Stanisław uzyskał doktorat z zakresu filozofii na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie na podstawie rozprawy pt. Poczucie zmiany siebie w okresie tworzenia się osobowości dojrzałej (studium empiryczne). Promotorem pracy doktorskiej była prof. dr hab. Zenomena Płużek, a recenzentami: prof. dr hab. Roman Darowski SJ i ks. prof. dr hab. Henryk Piszkalski.

Dalsze poszukiwania naukowe zaowocowały pracą doktorską z teologii życia wewnętrznego, zatytułowaną Zagadnienie doświadczenia religijnego (próba syntezy), którą obronił na Wydziale Teologii Papieskiej Akademii Teologii w Krakowie, uzyskując w 1995 roku stopień doktora teologii. Obowiązki promotora pełnił prof. dr hab. Dominik Wider OCD, a recenzentami byli: ks. prof. dr hab. Walerian Słomka i ks. prof. dr Aleksander Usowicz.

21 X 1996 roku odbył kolokwium habilitacyjne na Wydziale Filozofii Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Podstawą uzyskania stopnia doktora habilitowanego nauk humanistycznych z zakresu filozofii była rozprawa Intensywność doświadczenia religijnego a koncepcja siebie oraz dotychczasowy dorobek naukowy. Recenzentami byli: ks. prof. dr hab. Józef Makselon, prof. dr hab. Zenomena Płużek i prof. dr hab. Ryszard Stachowski.

8 IX 1998 roku, na wniosek Rady Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie, Przełożony Generalny TJ i równocześnie Wielki Kanclerz tegoż Wydziału Peter-Hans Kolvenbach – po uzyskaniu Nihil obstat Watykańskiej Kongregacji de Institutione Catholica – mianował ks. Stanisława Głaza profesorem nadzwyczajnym na tym Wydziale. W roku 2019, na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Konferencją Episkopatu Polski, otrzymał tytuł profesora tytularnego nauk teologicznych. Natomiast w roku 2020 Wielki Kanclerz Wydziału Arturo Sosa mianował ks. Stanisława Głaza profesorem zwyczajnym.

W latach 1980–1990 pracował w ośrodkach parafialno-duszpasterskich w Opolu, Wrocławiu, Gliwicach i przez krótki czas w Chicago (1985). Od 1990 do 1993 roku przebywał w Grecji, gdzie pełnił funkcję Prezydenta Szkoły Polskiej w Atenach. W tym okresie miał możliwość weryfikacji swojego dotychczasowego dorobku naukowego i jego konfrontacji z praktyką ludzkiej codzienności.

W latach 1998–2004 pełnił obowiązki przełożonego wspólnoty zakonnej w Krakowie Przegorzałach. W tych też latach, a także w następnych, zorganizował kilkadziesiąt plenerów malarskich w kraju i za granicą. Jest założycielem i czynnym pracownikiem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy Akademii Ignatianum oraz brał czynny udział w powstaniu Instytutu Psychologii w Ignatianum. Był współzałożycielem Stowarzyszenia Artystycznego „Form-Art” i galerii malarskiej „De Facto” z siedzibą w Bielsku-Białej. Celem Stowarzyszenia było wspieranie młodzieży uzdolnionej artystycznie i młodych malarzy. 

Stanisław Głaz jest związany z kilkoma ośrodkami naukowymi, gdzie prowadzi wykłady i seminaria licencjackie, magisterskie oraz doktoranckie. Od 1993 roku pracuje w Akademii Ignatianum w Krakowie (do roku 2011 Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” w Krakowie). W latach 1995–2013 pracował w Instytucie Teologicznym św. Jana z Kęt w Bielsku-Białej. W roku 1996 prowadził wykłady w Wyższym Seminarium Duchownym Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Od 2007 do 2015 roku wykładał w Wyższej Szkole Ubezpieczeń w Krakowie, gdzie pełnił rolę dziekana i prorektora. Natomiast w 2014 roku, na zaproszenie władz słowackiego Uniwersytetu Trnawskiego (Trnavská univerzita v Trnavie), prowadził zajęcia w tamtejszym Instytucie Psychologii. W trakcie swej działalności dydaktycznej Głaz wypromował wiele osób ze stopniem licencjusza, magistra i doktora.

Zainteresowania: 

Jego zainteresowania naukowe związane są przede wszystkim z problematyką struktury, dynamiki i rozwoju osobowości człowieka. Główny kierunek jego poszukiwań naukowych dotyczy opracowania nowego paradygmatu doświadczenia religijnego, czyli przeżycia obecności Boga i nieobecności Boga, a także opuszczenia przez Boga, oraz okazanie związku tego rodzaju przeżyć z takimi elementami ludzkiego życia, jak jego sens, niepokój egzystencjalny, samowiedza, altruizm, empatia i wartości. W związku z tym opracował kilka narzędzi badawczych, takich jak: Kwestionariusz Struktury Przeżycia Religijnego, Kwestionariusz Trudności Religijnych, Skala Doświadczenia Religijnego, Skala Intensywności Doświadczenia Religijnego, Skala Opuszczenia przez Boga. Można powiedzieć, że prowadzone przez niego badania odnoszą się do wymiaru psychicznego i duchowego człowieka. Skupiają się one na poszukiwaniu pozytywnej funkcji religii i związanego z nią przeżycia religijnego, czyli obecności Boga i nieobecności Boga, a także przeżycia opuszczenia przez Boga w życiu człowieka oraz udziału pozytywnej roli wyżej wspomnianych elementów ludzkiego życia w holistycznym rozwoju człowieka. Rezultatem analizy doświadczenia religijnego są skonstruowane przeze niego testy umożliwiające jakościowe i ilościowe badania zagadnienia doświadczenia religijnego, którego, jak dotąd, nie podjęto na gruncie badań nauk empirycznych.

Stanisław Głaz jest autorem licznych monografii oraz artykułów, zarówno w czasopismach naukowych, jak i opracowaniach zbiorowych. Brał też czynny udział w wielu konferencjach międzynarodowych i krajowych.

 

Dorobek naukowy

Monografie

1993

Poczucie zmiany siebie w okresie tworzenia się osobowości dojrzałej: studium empiryczne nad młodzieżą akademicką, Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, Kraków 1993, ss. 202.

1995

Zagadnienie doświadczenia religijnego (próba syntezy), Fakultet Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, [Wydawnictwo Naukowe PAT], Kraków 1995, ss. 282.

1996

Rodzina. Biologiczne i psychologiczne postawy jej funkcjonowania, Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, Wydawnictwo WAM, Kraków 1996, ss. 140 (współautorzy: K. Grzeszek,  I. Wiśniewska).

Intensywność doświadczenia religijnego a koncepcja siebie, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 1996, ss. 372.

1998

Rodzina a jednostka, Wydawnictwo WAM, Kraków 1998, ss. 103.

Sens życia, Wydawnictwo WAM, Kraków 1998, ss. 85.

Doświadczenie religijne, Wydawnictwo WAM, Kraków 1998, ss. 296.

2000

An individual and religious experience, Wydawnictwo WAM, „Ignatianum”, Kraków 2000, ss. 94.

Doświadczenie religijne a osobowość, Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Kraków 2000, ss. 294 (wznow.: 2001, wyd. 2: 2003).

2002

Doświadczenie religijne a sens życia, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002, ss. 207.

2003

Osobowościowe uwarunkowania przeżyć religijnych, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003, ss. 234.

2006

Przeżycia religijne młodzieży uzdolnionej artystycznie, Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Kraków 2006, ss. 384 (współautor: S. Radoń).

Sens życia a religia. Wymiary filozoficzno-psychologiczne, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2006, ss. 347.

2009

Niektóre czynniki warunkujące przeżycia religijne młodzieży studiującej, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, ss. 136.

2010

Rola Kościoła w integralnym rozwoju młodzieży, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010, ss. 373.

2011

Osobowościowe uwarunkowania przeżycia religijnego młodzieży studiującej, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011, ss. 577.

2013

Udział Kościoła w integralnym rozwoju młodzieży studiującej, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013, ss. 481 (wyd. 2, popr. i uzup.: 2016).

2015

Psychologické prediktory náboženskej skúsenosti študujúcej mládeže, Dobrá kniha, Trnava 2015, ss. 181.

2016

Psychologiczne predyktory przeżycia religijnego młodzieży, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, ss. 253.

2020

Osobowość i religijność kobiet w kontekście ich doświadczenia osobistego i społecznego, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2020, ss. 192.

Redakcja monografii zbiorowych

2006

Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, ss. 672.

2009

Człowiek i jego życie religijne, red. S. Głaz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, ss. 342.

Artykuły w czasopismach i monografiach zbiorowych

1990

Co sensem życia?, „Katecheta” 1990, t. 34, nr 4, s. 215–216.

Kryteria dojrzałej osobowości w psychologii humanistycznej, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1989” 1990, s. 163–178, https://zenodo.org/record/50746.

1991

Co z odpowiedzialnością?, „Kurier Ateński” 1991, nr 139, s. 9.

Czy człowiek oczekuje zrozumienia?, „Kurier Ateński” 1991, nr 144, s. 9.

Jednostka a dojrzałość, „Kurier Ateński” 1991, nr 145, s. 9.

Pojęcie grzechu w Adhortacji apostolskiej Jana Pawła II o pojednaniu i pokucie, „Kurier Ateński” 1991, nr 142, s. 9.

Pozytywna rola postaw i wartości w wychowaniu i nauczaniu, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1990” 1991, s. 73–84, https://zenodo.org/record/50747.

Rola rodziny w rozwoju jednostki, „Kurier Ateński” 1991, t. 140, s. 8.

Wartości w życiu człowieka, „Kurier Ateński” 1991, t. 143, s. 1–2.

1992

Boże miłosierdzie, „Kurier Ateński” 1992, nr 67, s. 17.

Giro apo to noema its zoes, „Avoixtoi Opizotes” 1992, nr 4, s. 3–5.

I thetiki epidrasi ton axion eti diapedagogisi, „Eygxpona Bhaamata” 1992, nr 81, s. 30–36.

1993

Nakazy i zakazy w życiu jednostki, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1991–1992” 1993, s. 173–182, https://zenodo.org/record/50748.

1994

Poczucie zmiany własnej religijności, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993–1994” 1994, s. 65–79, https://zenodo.org/record/50749.

Problematyka jednostki. Dojrzałość, zrozumienie, odpowiedzialność, „Zdrowie Psychiczne” 1994, nr 1–2, 33–49.

Rola używek w życiu jednostki, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1993–1994” 1994, s. 81–98, https://zenodo.org/record/50749.

Zjednoczenie z Bogiem w mistyce chrześcijańskiej, „Horyzonty Wiary” 1994, nr 5, s. 27–34.

1996

Doświadczenie religijne w rozumieniu Antoniego Vergote’a, „Forum Philosophicum1996, t. 1, s. 135–145.

Problematyka jednostki: Dojrzałość, wartości, zmiana siebie, „Horyzonty Wiary” 1996, t. 7, nr 1, s. 33–43.

Rola i rozwój uczuć w życiu człowieka, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1995/96” 1996, s. 34–44.

Wychowanie religijne i moralne młodzieży, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie 1995/96” 1996, s. 65–76.

Zagadnienie jednostki: Religijność, doświadczenie Boga, kryzys, „Horyzonty Wiary” 1996, t. 7, nr 2, s. 37–48.

1997

Konstruktywna i destruktywna rola religii w rozwoju jednostki, w: Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości, red. P. Oleś, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1997, s. 203–213.

Wybrane zagadnienia dotyczące rozwoju osobowości człowieka, w: Ku pełni człowieczeństwa, red. W. Kubik, Wydawnictwo WAM, Kraków 1997, s. 9–17.

1998

Wychowanie religijne i moralne młodzieży, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie” 1998, s. 219–228.

1999

Analiza doświadczenia mistycznego i jego wpływ na osobowość, w: Doświadczam i wierzę, red. S. Napiórkowski, K. Kowalik, Wydawnictwo TN KUL, Lublin 1999, s. 43–55.

2000

Doświadczenie religijne w wielkich religiach niechrześcijańskich, „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne” 2000, nr 2, s. 65–81.

Rola stresu w rozwoju człowieka, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie” 2000, s. 159–171.

Rozwój uczuć i relacje interpersonalne u dzieci szkolnych, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie” 2000, s. 133–145.

2001

Cechy neurotycznej osobowości według psychologii Karen Horney, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie” 2001, s.11–20.

Zagadnienie lęku w rozumieniu Paula Tillicha, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie” 2001, s. 171–179.

2003

Osobowościowe uwarunkowania jakości przeżyć religijnych, „Studia Psychologica” 2003, nr 4, s. 57–68, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2003-t-n4/Studia_Psychologica-r2003-t-n4-s57-68/Studia_Psychologica-r2003-t-n4-s57-68.pdf.

Wpływ zmiennych egzystencjalnych na skutki przeżycia religijnego, „Czasopismo Psychologiczne” 2003, t. 9, nr 1, s. 111–132, http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2003-9-wpyw-zmiennych-egzystencjonalnych-na-skutki-przeycia-religijnego.pdf.

2004

The spiritual development of individual, „Review for Religious” 2004, z. 63.1, s. 21–31, http://digitalcollections.slu.edu/digital/collection/rfr/id/396/rec/12.

Wybrane determinanty przeżyć religijnych, „Roczniki Psychologiczne” 2004, t. 7, nr 1, s. 77–99, https://ojs.tnkul.pl/index.php/rpsych/article/view/198/191.

Wyznaczniki przeżycia religijnego u młodzieży studiującej, „Studia Psychologica” 2004, nr 5, s. 81–102, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2004-t-n5/Studia_Psychologica-r2004-t-n5-s81-102/Studia_Psychologica-r2004-t-n5-s81-102.pdf.

2005

Gefühle im Menschlichen Leben, w: Philosophia Rationis Magistra Vitae, t. 2, red. J. Bremer, R. Janusz, Wydawnictwo „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005, t. 2, s. 89–102.

Human dignity and the religious experience, „Studia Aloisiana” 2005, nr 1, s. 120–125.

Osobowościowe determinanty uczuć religijnych młodzieży studiującej, „Studia Psychologica” 2005, nr 6, s. 101–113, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2006-t-n6/Studia_Psychologica-r2006-t-n6-s101-113/Studia_Psychologica-r2006-t-n6-s101-113.pdf.

Preferencja wartości instrumentalnych a religijność młodzieży, „Paedagogia Christiana” 2005, nr 2(16), s. 111–124.

2006

Antropologiczne aspekty godności według Jana Pawła II, w: Człowiek – między losem a wyborem: księga pamiątkowa dedykowana księdzu Władysławowi Szewczykowi, red. M. Drożdż, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblios, Tarnów 2006, s. 47–56.

Doświadczenie religijne, w: Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 203–224 (współautor: J. Król).

Godność człowieka a doświadczenie religijne, w: Philosophiae & musicae: księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 75-lecia urodzin księdza profesora Stanisława Ziemiańskiego SJ, red. R. Darowski, Wydawnictwo „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 307–312.

Logoterapia i religia, w: Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 477–489.

Preferencja wartości ostatecznych a przeżycia religijne młodzieży studiującej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2006, nr 3, s. 95–113.

Struktura osoby ludzkiej w rozumieniu V.E. Frankla, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie” 2006, t. 12, s. 49–68 (współautor A. Kozik), https://zenodo.org/record/50756.

Zarys historii psychologii religii, w: Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 21–34.

2007

Antropologiczny wymiar przeżycia obecności i nieobecności Boga, „Studia Psychologica” 2007, nr 7, s. 375–384, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2007-t-n7/Studia_Psychologica-r2007-t-n7-s375-384/Studia_Psychologica-r2007-t-n7-s375-384.pdf.

Preferencja wartości ostatecznych a sens życia singli oraz osób żyjących w stałym związku małżeńskim, „Czasopismo Psychologiczne” 2007, t. 13, nr 2, s. 157–168, http://www.czasopismopsychologiczne.pl/artykul/preferencja-wartoci-ostatecznych-a-sens-ycia-singli-oraz-osb-yjcych-w-staym-zwizku-maeskim,622.

2008

Determinates of religious experiences, w: Towarzystwo Naukowe Księży Jezuitów w Krakowie. Prace 1950–2008, red. R. Janusz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 101–121.

Dynamika urzeczywistniania bytu ludzkiego w poglądach V.E. Frankla, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie” 2008, t. 14, s. 97–114 (współautor: M. Leżoń), https://zenodo.org/record/50759.

Koncepcja wolności w filozofii J. Tischnera, w: Towarzystwo Naukowe Księży Jezuitów w Krakowie. Prace 1950–2008, red. R. Janusz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 123–153 (współautor: M. Leżoń).

Mistyka w religiach niechrześcijańskich, w: Encyklopedia katolicka, t. 12, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2008, kol. 1305–1306.

Niepokój egzystencjalny a uczucia religijne młodzieży studiującej, „Paedagogia Christiana” 2008, t. 22, nr 2, s. 57–73, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PCh/article/view/PCh.2008.019/6425.

Wyznaczniki rozwoju tożsamości religijnej człowieka, „Studia Paedagogica Ignatiana. Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie”, t. 11, s. 201–210.

2009

Antropologiczny wymiar cierpienia i sens ludzkiego życia w rozumieniu Victora Emila Frankla, w: Żyć etycznie – żyć etyką: prace dedykowane Ks. Prof. Tadeuszowi Ślipko SJ z okazji 90-lecia urodzin, red. R. Janusz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s. 131–151 (współautor: E. Sroczyńska).

Doświadczenie religijne i jego rola w życiu człowieka, w: Osobowość i religia, red. H. Gasiul, E. Wrocławska-Warchala, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009, s. 60–75.

Preferencja wartości instrumentalnych a poczucie bezpieczeństwa singli oraz osób żyjących w stałym związku małżeńskim, „Studia Psychologica” 2009, nr 9, s. 105–123, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2009-t-n9/Studia_Psychologica-r2009-t-n9-s105-123/Studia_Psychologica-r2009-t-n9-s105-123.pdf.

Problematyka sensu ludzkiego życia, w: Człowiek i jego życie religijne, red. S. Głaz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s. 11–49 (współautor: J. Lulek).

Udział rodziców w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci, w: Człowiek i jego życie religijne, red. S. Głaz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s. 51–163 (współautor: J. Gielas).

Wartości ostateczne a poczucie bezpieczeństwa singli oraz osób żyjących w związku małżeńskim, w: Żyć etycznie – żyć etyką: prace dedykowane Ks. Prof. Tadeuszowi Ślipko SJ z okazji 90-lecia urodzin, red. R. Janusz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s. 107–129.

2010

Filozofia sensu cierpienia (konfrontacja filozofii absurdu Alberta Camusa i logoterapii Victora Frankla), w: Choroba, niepełnosprawność, cierpienie oraz postawy wobec nich – w teorii i w badaniach, red. E. Zasępa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010, s. 16–35 (współautor: R. Studziński).

Rodzina – miejsce realizacji świętości człowieka, „Rocznik Teologiczny, ChAT” 2010, r. 52, z. 1–2, s. 179–194, http://rocznikteologiczny.eu/app/uploads/2017/03/rt2010_glaz.pdf.

Rodzina szkołą modlitwy chrześcijańskiej, w: Psychologiczno-pastoralne aspekty modlitwy, red. B.J. Soiński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw, Poznań 2010, s. 61–72.

Rola rodziny i Kościoła w procesie tworzenia się obrazu Boga w życiu młodego człowieka, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 2010, nr 30, s. 273–290.

Rola rodziny w kształtowaniu sumienia chrześcijańskiego, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, red. D. Krok, P. Landwójtowicz, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010, s. 175–185.

Rola rodziny w wychowaniu chrześcijańskim młodego człowieka, „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne” 2010, t. 11, s. 83–95, https://docplayer.pl/8682339-Bielsko-zywieckie-studia-teologiczne-tom-xi.html.

Udział wartości w kształtowaniu chrześcijańskiego sumienia młodzieży, „Poznańskie Studia Teologiczne” 2010, t. 24, s. 391410, https://core.ac.uk/download/pdf/154442033.pdf.

Wychowanie młodego człowieka do życia modlitwy, „Teologia Praktyczna” 2010, t. 11, s. 153–166, https://core.ac.uk/download/pdf/154447951.pdf.

2011

Rola rodziny w wychowaniu młodego człowieka do życia sakramentalnego, „Ateneum Kapłańskie” 2011, t. 156, z. 1(611), s. 117–130.

Rola sensu życia w kształtowaniu chrześcijańskiego sumienia młodzieży, „Warszawskie Studia Pastoralne” 2011, nr 13, s. 7–32, http://mazowsze.hist.pl/27/Warszawskie_Studia_Pastoralne/629/2011/22728/.

Zagrożenia rodziny w świecie współczesnym i sposoby przeciwdziałania im, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 2011, t. 30, nr 1, s. 77–93.

2012

Terminal values and meaning in life among university students with varied levels of altruism in the present period of socio-cultural change, „Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration” 2012, t. 18, nr 1–2, s. 215–237, https://content.sciendo.com/view/journals/pepsi/18/1-2/article-p215.xml.

Zadania rodziny i małżeństwa w nauczaniu społecznym Kościoła, „Ateneum Kapłańskie” 2012, t. 158, z. 1(617), s. 133–143.

2013

Modele przeżycia religijnego: obecności Boga i nieobecności Boga w zależności od płci młodzieży, w: Jednostka i religia w relacjach społecznych: księdzu profesorowi Józefowi Królowi in memoriam, red. D. Krok, A. Bronowicka, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 215–239.

Terminal values as predicators of religious experience in the lives of married couples and singles, „American Journal of Applied Psychology” 2013, t. 2, z. 5, s. 59–67, http://www.sciencepublishinggroup.com/journal/paperinfo?journalid=203&doi=10.11648/j.ajap.20130205.12.

The role of meaning in life and religious experience amongst young people with specific personality profiles, „International Journal of Social Science & Research” 2013, t. 1, nr 1, s. 89–105, https://ideas.repec.org/a/mth/ijssr8/v1y2013i1p89-105.html.

The role of the meaning of life and religious experience of God’s presence and God's absence among students with different levels of conscience sensitivity, „Religions” 2013, t. 4, z. 1, s. 132–144, https://www.mdpi.com/2077-1444/4/1/132.

2014

Characteristics of extraordinary religious phenomena accompanying the Christian religious experience – reflection, „Religions” 2014, t. 5, z. 4, s. 1146–1160, https://www.mdpi.com/2077-1444/5/4/1146.

The meaning of instrumental values and experience of God’s presence and God’s absence in the lives of students of theology and students of physics, „Pensee Journal” 2014, t. 76, nr 10, s. 210–219.

Wartości ostateczne a poczucie bezpieczeństwa u studentów o różnym poziomie empatii, „Psychologia Rozwojowa” 2014, t. 19, nr 1, s. 103–115. https://www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/Tom-19-2014/Numer-1-2014/.

2015

Characteristic features of the Christian religious experience – reflection, „Studia Aloisiana” 2015, r. 6, nr 2, s. 29–46, http://studiaaloisiana.tftu.sk//wp-content/uploads/2015/06/Glaz_2_2015.pdf.

Instrumental values as predictors of religious experience in the lives of students of pedagogy and of philosophy, „Religions” 2015, t. 6, z. 3, s. 860–874, https://www.mdpi.com/2077-1444/6/3/860.

The importance of the experience of God’s absence, and of meaning in life, in the development of sensitivity of conscience among Polish university students, „Religions” 2015, t. 6, z. 3, s. 912–929, https://www.mdpi.com/2077-1444/6/3/912.

The importance of terminal values and religious experience of God’s presence and God’s absence in the lives of university students with various levels of empathy, „Journal of Religion and Health” 2015, t. 54, nr 3, s. 1052–1067, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4414930/.

The relation between the meaning in life and the sensitivity of conscience in the life of polish students with different levels of experience of God’s presence, „Journal of Scientific Research and Reports” 2015, t. 7 z. 6, s. 413–425, http://www.sciencedomain.org/abstract/9459.

2016

Values as predictors of religious experience in the lives of seminary students of philosophy and students of physics, „Journal of Religion and Health” 2016, t. 55, nr 6, s. 2099–2112, https://link.springer.com/article/10.1007/s10943-016-0235-6.

2017

Czy istnieje związek lęku z religijnością człowieka?, w: Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2017, s. 43–51.

2019

On values Pope John Paul II’s message to the youth, „European Journal of Science and Theology” 2019, t. 15, nr 3, s. 39–47, http://www.ejst.tuiasi.ro/Files/76/4_Glaz.pdf.

Rola zdolności przebaczenia, poczucia sensu życia i satysfakcji z życia u kobiet po stracie dziecka. Ujęcie badawcze, w: W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji, red. A. Ciążela, S. Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s. 177–190.

The relationship of forgiveness and values with meaning in life of Polish students, „Journal of Religion and Health” 2019, t. 58, nr 5, s. 1886–1907, https://link.springer.com/article/10.1007/s10943-019-00860-4.

2020

Psychological Analysis of Religious Experience: The Construction of the Intensity of Religious Experience Scale (IRES), „Journal of Religion and Health” 2020, https://doi.org/10.1007/s10943-020-01084-7 (published online: 09 September 2020).

2021

Psychological Analysis of Religiosity and Spirituality: Construction of the Scale of Abandonment by God (SAG), „Journal of Religion and Health” 2021, https://doi.org/10.1007/s10943-021-01197-7.

Recenzje

1994

Carl Gustav Jung, Symbol przemiany w mszy, Warszawa 1992, Wyd. Sen, ss. 131, tłum. R. Reszke, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie” 1994, s. 254–257, https://zenodo.org/record/50749.

Anna Gałdowa, Powszechność i wyjątek, Wydawnictwo Platan, Kraków 1992, ss. 292, „Rocznik Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie” 1994, s. 258–260, https://zenodo.org/record/50749.

1999

Erich Fromm, Niech się stanie człowiek, Warszawa–Wrocław 1994, Wyd. PAN, ss. 208, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie” 1999, s. 145–148.

Rollo May, Odwaga tworzenia, Poznań 1994, Wyd. Rebis, ss. 152, „Rocznik Sekcji Pedagogiki Religijnej Wydziału Filozoficznego Towarzystwa Jezusowego w Krakowie” 1999, s. 151–154.

2006

Aleksander Posacki SJ: L’esperienza tragica come iniziazione: Lev Šestov [Tragic experience as initiation: Lev Shestov], „Forum Philosophicum2006, t. 11, s. 298–300.

Sprawozdania, wprowadzenia i inne teksty

1994

Rodzina przyszłością ludzkości, „Horyzonty Wiary” 1994, t. 5, 69–71.

2006

Wstęp, w: Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 9–17.

Summary, w: Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo. WAM, Kraków 2006, s. 593–599.

2007

Religious experience and its role in human life, w: International Conference: Personality and Religion. Program and Book of Abstracts, red. H. Gasiul, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2007, s. 52–53.

2009

Wstęp, w: Człowiek i jego życie religijne, red. S. Głaz, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s 7–9.

Wprowadzenie, w: J. Pawlak. Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s. 7–8.

2016

Wprowadzenie, „Rocznik Filozoficzny Ignatianum” 2016, t. 22, z. 1, s. 12–24, https://zenodo.org/record/57553.

Wprowadzenie, „Rocznik Filozoficzny Ignatianum” 2016, t. 22, z. 2, s. 9–15, https://zenodo.org/record/260144.

 

 

Najważniejsze osiągnięcia

 

Opracowanie kilku metod badawczych. Przygotowanie kwestionariusza: Poczucie zmiany siebie wykorzystywany w celu określenia struktury osobowości jednostki oraz kwestionariusza: Struktura przeżycia religijnego służącemu badaniu struktury przeżycia religijnego; obecności i nieobecności Boga. Dla pomiaru intensywności doświadczenia „obecności" i „nieobecności" Boga w życiu człowieka przygotowanie Skali Doświadczenia Religijnego. W celu określenia poczucia skutków przeżycia religijnego: „obecność" i „nieobecność" Boga opracowanie Skali Poczucia Skutków Przeżycia Religijnego.