Strona główna Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie
Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie
Tytuł projektu: Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie
Dofinansowanie w ramach: POWR.03.01.00-00-KN44/18 Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (projekt wdrożeniowy)
Okres realizacji projektu: od 2018-10-01 do 2023-09-30
Wartość projektu: 1 652 088, 61 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 1 392 380,28 zł
Celem projektu jest podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa
Tytuł projektu „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie”.
Termin realizacji: 1.10.2018 - 30.09.2023
Miejsce realizacji: Wydział Pedagogiczny Akademii Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie "Eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej na Akademii Ignatianum w Krakowie", który ma się przyczynić do podniesienia kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.
Opis projektu: Program kształcenia przyszłych nauczycieli powstał w oparciu o dokument "Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej" ogłoszony w dniu 31 stycznia 2018 roku przez Zespół przy MNiSW.
W naszym projekcie zwraca się uwagę na:
- spersonalizowanie procesu kształcenia (praca w grupach ośmioosobowych w przypadku nauki języka obcego, posługiwania się TIK, seminarium oraz realizowanych praktyk studenckich, w pozostałych sytuacjach ćwiczenia planowane są w grupach do 14 osób)
- prowadzenie warsztatów rozwoju osobistego i treningu komunikacyjnego
- indywidualne spotkania z elementami tutoringu, przygotowujące do uczenia się przez całe życie, radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu
- połączenie wiedzy z praktyką
- wprowadzenie innowacyjnych metod kształcenia nauczycieli (m. in. laboratoryjne, e-learningowe, projektowe, heurystyczne, badania w działaniu)
- zagraniczne rozwiązania w zakresie nauczania matematyki dzieci oraz wspierania rozwoju dzieci w systemie pedagogicznym Montessori
- przygotowanie kandydatów do państwowego egzaminu z języka nowożytnego w celu uzyskania przez uczestników projektu odpowiednich kwalifikacji ustalonych przez Polskie Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
- zwiększenie liczby godzin z edukacji muzycznej z możliwością nabycia umiejętności gry na instrumentach szkolnych.
Założeniem projektu jest w szczególności podniesienie kompetencji poznawczych, wychowawczo-dydaktycznych, diagnostycznych, innowacyjnych, organizatorskich, społecznych i interpersonalnych oraz umiejętnego posługiwania się i wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nauce i przyszłej pracy przez studentów przygotowujących się do pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole.
Zostanie to osiągnięte poprzez:
- opracowanie i wdrożenie eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w systemie pięcioletnich studiów (3+2)
- realizacja programu na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia w latach 2018/2021
- realizacja programu na studiach drugiego stopnia w latach 2021/2023
- uzyskanie przez uczestników dyplomu licencjackiego do 30. 09. 2021
- uzyskanie przez uczestników dyplomu magisterskiego do 30.09.2023
W ramach projektu wsparciem zostanie objęta młodzież maturalna, w wieku od 17 lat wzwyż, która pozytywnie przejdzie przez proces rekrutacji w roku akademickim 2018/2019 na studia stacjonarne pierwszego stopnia na kierunku pedagogika ze specjalnością pedagogika przedszkolna i edukacja i wczesnoszkolna w AIK. Projekt jest dedykowany do grupy młodych ludzi z całej Polski, którzy chcą uzyskać dyplom magisterski oraz uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej.
Zmiany w projekcie
W związku z § 8 ust. 1 pkt 9, § 39 ust. 1 oraz § 48 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. poz. 1861, ze zm.) dotyczącego prowadzenia studiów jednolitych magisterskich dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna projekt został przeniesiony z kierunku Pedagogika na kierunek Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna w roku akademickim 2019/2020
Zakładane efekty zostaną osiągnięte poprzez:
- dostosowanie eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do systemu studiów jednolitych magisterskich
- zatwierdzenie nowego programu - 09. 2020
- przeniesienie uczestników projektu z systemu studiów 3+2 na system studiów jednolitych - 1.10. 2020
- realizacja studiów jednolitych - 2018/2023
- rekrutacja uzupełniająca na rok akademicki 2020/2021 na siódmy semestr
- uzyskanie przez uczestników dyplomu licencjackiego, którzy zgłosili chęć zakończenia projektu - do 30.09.2021
- uzyskanie przez uczestników dyplomu magisterskiego - do 30.09. 2023
Zaplanowane zadania
Zadanie 1 - Opracowanie "Eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej na Akademii Ignatianum w Krakowie"
poz. 1. zakup laptopów do pracowni metodycznej
poz. 2. zakup projektora multimedialnego
poz. 3. zakup ekranu projekcyjnego do sali metodycznej
poz. 4. zakup kamery do sali metodycznej
poz. 5-7. zakup oprogramowania do tablicy interaktywnej
poz. 8 zakup instrumentów perkusyjnych Orffa
Zadanie 2 - Wdrożenie programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej na stacjonarnych studiach pierwszego stopnia
poz. 9-21 - wynagrodzenia dla pracowników naukowo-dydaktycznych za prowadzenie zajęć oraz dla opiekunów praktyk
Zadanie 3 - Wdrożenie programu kształcenia nauczycieli na studiach stacjonarnych drugiego stopnia
poz. 22 - 30 wynagrodzenia dla pracowników naukowo-dydaktycznych za prowadzenie zajęć oraz dla opiekunów praktyk