Strona główna Wydział Filozoficzny O wydziale Instytucje Wydziału Instytucje naukowo-dydaktyczne Instytut Filozofii Rusza projekt "Popularyzacja chrześcijańskiego kapitału etycznego"


Rusza projekt "Popularyzacja chrześcijańskiego kapitału etycznego"

  Serdecznie zapraszamy do słuchania i promowania (udostępniania, lajkowania itp.) podcastów tworzonych przez naszych wykładowców, ok. 20 minutowych rozmów o etyce w jej współczesnych uwarunkowaniach i wyzwaniach. Materiał jest przygotowany ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli i wychowawców przy pomocy ekspertów z różnych dyscyplin naukowych powiązanych z problematyką etyczną, którzy popularyzując badania etyczne będą upowszechniać kapitał etyczny wypracowany w środowisku filozoficznym Akademii Ignatianum w Krakowie oraz filozofów i etyków innych uczelni współpracujących z Instytutem Filozofii.

W połowie grudnia 2022r. ukazały się dwie grudniowe rozmowy o etyce:

1) "Filozofia wychowania w praktyce" 

2) "Kryzys kultury i etyka"

Co dwa tygodnie, do końca 2024 roku, będą pojawiać się kolejne podcasty o etyce. W późniejszym terminie będą dostępne także nagrania wideo i webinary. Zapraszamy do śledzenia strony youtube AIK - playlista.

Projekt jest realizowany przez Centrum Etyki Chrześcijańskiej im. Tadeusza Ślipko SJ AIK oraz Instytut Filozofii AIK, które otrzymały z Ministerstwa środki na sfinansowanie projektu "Chrześcijański kapitał etyczny". Kierownikiem projektu jest dr hab. Piotr Duchliński prof. AIK.

Strona projektu: Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego

 

   Projekt jest odpowiedzią na potrzebę przystępnego i atrakcyjnego upowszechniania chrześcijańskiej refleksji etycznej (która posiada wielu wybitnych przedstawicieli także w Polsce) oraz ukazania przydatności wiedzy etycznej w refleksji nad współczesnymi problemami, a także w podejmowaniu przemyślanych i uzasadnionych wyborów moralnych. Kapitał etyczny jest tutaj rozumiany jako pewien zbiór zasad, norm, reguł praktycznego postępowania związany z określoną tradycją kulturową. Chrześcijański kapitał etyczny jest natomiast oparty na uniwersalnych wartościach etycznych, prawie naturalnym i sprawnościach moralnych (cnotach).

   Projekt ma na celu promocję i popularyzację kapitału etycznego przede wszystkim (choć nie wyłącznie) wśród nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Jest to wpływowa grupa osób, która może zapewnić szersze oddziaływanie projektu, gdyż ma duży udział w wychowaniu i kształceniu młodego pokolenia Polaków. Według decyzji MEiN od 1 września 2022r. etyka stanie się obowiązkowym przedmiotem w szkołach, co wymaga wzrostu świadomości tego, czym jest etyka i co oferuje współczesnemu człowiekowi wśród szerokiego grona nauczycieli. Chodzi o upowszechnienie kapitału etycznego wśród nauczycieli w postaci nie tylko wiedzy o osiągnięciach i rezultatach badań, ale także poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności i kompetencji etycznych głównie nauczycieli, a poprzez nauczycieli także uczniów realizujących edukację na różnych poziomach kształcenia. Budowanie kapitału etycznego w młodym pokoleniu jest zorientowane na przyszłość. Dotyczy formowania społeczeństwa obywatelskiego, które inspirowane wartościami etycznymi będzie mogło podejmować odpowiedzialne i dalekowzroczne wybory oraz realizować w sposób moralnie właściwy zróżnicowane zadania w obszarze życia indywidualnego, rodzinnego i państwowego. Internalizacja kapitału etycznego związanego z własną tradycją kulturową może dokonać się poprzez uprzystępnienie i upowszechnienie aktualnej etycznej wiedzy i umiejętności właśnie w środowisku nauczycieli. Proponowany projekt ma na celu popularyzację, promocję i upowszechnianie najnowszych badań etycznych, w szczególności realizowanych w tradycji etyki chrześcijańskiej, które dotykają tych spraw, o które bardzo często pytają młodzi ludzie. Projekt ma ukazać także przydatność etyki w życiu codziennym i publicznym.

  W ramach projektu popularyzacja wiedzy etycznej będzie realizowana za pomocą różnorakich środków, przede wszystkim środków wykorzystujących nowe technologie. Zapewni to atrakcyjną formę przekazu treści. W ciągu dwóch lat planuje się przeprowadzenie 8 jednodniowych warsztatów, 8 webinarów, przygotowanych zostanie 24 podcastów, 8 filmów. Uruchomione zostaną także media społecznościowe: profil na Facebooku oraz Twitterze.